fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

רד מעל מסך הטלוויזיה שלי

רד מעל מסך הטלוויזיה שלי

אחת ולתמיד, מסכים- כן או לא?

אנחנו ניצבים הפעם במציאות מתסכלת שמערערת את השגרת חיים שלנו וכל דבר שמערער את השגרת חיים שלנו גורם לנו להיות הישרדותיים יותר וממש לא רגועים. נכון, אנחנו ממש לא בנויים לשינויים על אחת כמה וכמה שיש גם נגיף שמסתובב לו בחוץ ומשרה חרדות וחששות. העניין הוא שהילדים מרגישים אותנו ברזולוציות מטורפות ובהתחשב בעובדה שהם גם צמודים אלינו רוב היום, במצב הזה של מתח, חוסר אונים ואולי גם מירמור, לחץ ופחדים, אנחנו באמת יכולים לאבד מהאחיזה ולחפש בכל הכוח אלטרנטיבה שתספק לנו רגע של שקט.

טוב, אולי יותר מרגע….

אולי אפילו הרבה רגעים כאלו… של שקט מהילדים…

וגם אם כבר חזרתם לשגרה ולמסלול, עדיין אנחנו נמצאים בעידן חיים חדש ובעיקר טכנולוגי שהכל בו הוא אינסטנט דרך מסך כלשהו. אז אנחנו מחפשים פעילויות לילדים והרבה פעמים הדבר הכי נוח לעשות הוא פשוט להיצמד למסכים: טאבלט, טלוויזיה, סמארטפון, פלייסטיישן, עוד כמה שעות על המחשב והופ!!!

פתאום כבר מדובר בשעות חשיפה של הילדים למסכים. בוהים במבט מזוגג, בלי תנועה, בלי חשיבה אקטיבית, בלי התפתחות ולמידה……ניוון…

כולנו כבר יודעים ששימוש מוגזם במסכים עלול להוביל לסכנות רבות לילדים, כמו:

• התמכרות וחשיפה לתכנים לא ראויים

• פגיעה במוח וקושי בריכוז

• פגיעה בכישורים חברתיים

• פתח לחיקוי של התנהגויות אלימות

• עלייה במשקל

• ירידה בפעילות הפיזית

• קרינה אלקטרו מגנטית

• ואפילו פגיעה בשינה בשל חשיפה לתאורה לא טבעית וחזקה

אלה רק חלק מהדברים שהמחקרים האחרונים ביותר מצביעים עליהם בתור סכנות לילדים שלנו לטווח הקצר והארוך.

אבל תראו,

אני לא חושבת שמסכים הם האויב כאן והאמת היא, שכמו כל דבר בחיים הכל עניין של מינון! מסכים יכולים להיות גם פתרון נפלא כל עוד אנחנו שולטים בתכנים ובמינון של החשיפה.

גם בימים אלו, סביר להניח שחלקכם עוד ממשיכים לעבוד מהבית ואין שום דבר רע בלהגדיר זמן בצפייה במסכים כדי לאפשר לכם לעבוד או להירגע קצת מאינטנסיביות היום העמוס.

אז כבר הבנו שאנחנו לא ננסה לנתק את הילדים מהעולם של המדיה, אבל אני כאן כדי לתת לכם 8 כלים פרקטיים, יישומיים וחיוביים וממש ממש משמעותיים, שבעזרתם ניתן ללמד ילדים להשתמש במסכים ובאינטרנט בצורה מווסתת ואחראית.

הכלי הראשון הוא:

החוקים חלים על כל בני הבית- נכון, אתם מאוד מודאגים מהחשיפה של הילדים למסכים ויחד עם זאת, אתם עדיין לא מודעים לכך שאתם בעצמכם מכורים לשימוש במכשירים, במסכים ולמדיה החברתית. זה בא לידי ביטוי כשאתם בודקים הודעות וואטסאפ מיד בבוקר כשאתם מתעוררים, מתעדכנים כל כמה דקות מה קורה בפייסבוק או באינסטגרם, עונים על אימייל מהעבודה גם בשעות הערב. כל זה קורה בשגרה ביומיום ועכשיו ובמיוחד עכשיו זה אפילו בתדירות גבוהה יותר בשל המצב המתוח במדינה עם הצהרות ממשלתיות כמעט בכל יום.

חשוב לשים לב שאתם מהווים דוגמא אישית משמעותית ולכן הכללים שחלים על הילדים צריכים לחול גם עליכם במידת האפשר והסביר. תנסו להגיע לאיזושהי הערכה ומחשבה מה יכול להיות שימוש סביר במסכים השונים עבורכם וכמובן גם מה הדוגמא שהייתם רוצים להעניק לילדיכם ותפעלו לפי זה!

הכלי השני:

צרו ביחד טבלה משפחתית מסודרת שבה ידוע לכולם מה סדר היום ומה הזמנים המותרים לצפייה ובאילו תכנים. בגילאים צעירים יותר, אני ממש ממליצה לחלק לזמני חשיפה קצרים יותר. בכל מקרה, לא משנה מה הגיל של הילד, מאוד חשוב לעשות הכנה מראש לפני הניתוק מהמסך ולבסוף לאכוף את הגבול ששמתם מול הילד ובאסרטיביות רגועה. בין זמני הצפייה, חזרו לבצע פעילות משותפת של בני המשפחה, לפי מה שתכננתם. בואו, גם בשבילנו זו אתנחתא נהדרת מהעבודה ומהשידורים המלחיצים. גם לנו מגיע לחוות רגעי צחוק ואושר.

הכלי השלישי:

תנו לגיטימציה לקושי. קושי הוא חלק מהחיים. אנחנו כולנו בבית אחד עם קשת של רגשות שעוטפים אותנו ובכל רגע עלול לצוף קושי. אצלנו וגם אצל הילדים. אל תנסו להימנע מזה. קושי הוא הזדמנות נהדרת להיות עם הילד, להכיל אותו ובעיקר לעזור לו לווסת את עצמו ולספק לו כלים להתמודדות עם הקושי. בזמן שהילד בעצמו חווה קושי, תהיו רגועים ותבינו שבחוויה האישית של הילד גם לא קל עם שגרה חדשה. במילים אחרות, להיות נוכחים איתו ולאפשר לו להיות רגע עם הקושי האישי שלו. המתן לגיטימציה הזה יעזור לשחרר את הכימיקלים הקיימים אצלו עכשיו בגוף ולצאת בצורה טבעית ואיכותית יותר. אני מבטיחה לכם שאם תעשו את זה, הקושי יעבור הרבה יותר מהר משחשבתם. אז בלי הסחות דעת, בלי שכנועים, איומים, פרסים וכדומה. זה רק יגרום לקשיים הרבה הרבה יותר גדולים בהמשך.

הכלי הרביעי:

עקבו אחר השימוש במסכים- זה התפקיד והאחריות שלכם ההורים לוודא שהילדים עומדים בכללים שהגדרתם לגבי זמני הצפייה, זמני משחק, תכנים מותאמי גיל וכדומה. יש הורים שמסתמכים על אפליקציות שונות אשר חוסמות גישה לאתרי תוכן בגילאים מסויימים או פשוט סוגרות את הגישה לאינטרנט לאחר משך זמן ספציפי של גלישה. הגישה הזו היא נהדרת ובהחלט תאפשר לכם לצמצם את הקונפליקטים עם הילדים ביומיום.

עם זאת, חשוב מאד לעקוב גם באופן אישי ולבדוק היסטוריית גלישה, לבדוק מה קורה במדיה החברתית וכן לבדוק את ההודעות שקיימות אצל הילד בסמארטפון. האפליקציות הללו הן חשובות אולם הן אינן תחליף לאחריות שלכם ההורים לבדוק מדי יום ולוודא שהילדים שלכם בטוחים בסביבה הדיגיטלית.

הכלי החמישי:

צרו אזור משפחתי לשימוש במחשב- המחשב צריך להיות ממוקם במקום מרכזי בבית שבו כל אחד מבני המשפחה עובר בתדירות גבוהה לידו וממש לא בהיחבא בחדרים של הילדים. כך תוכלו לפקח על הפעילות של הילדים במחשב ולוודא שהם עוסקים רק בפעילויות בטוחות ונחשפים רק לתכנים שתואמים את הגיל שלהם.

הכלי השישי:

חדרי שינה מוגדרים כאזורים ללא מסכים- את הסכנות של השימוש המרובה במסכים כבר פירטנו, והסכנה הזו הולכת ומתגברת כאשר הילדים נמצאים בפרטיות בחדר ומרגישים שהם קצת פחות בפיקוח. בנוסף, הקרינה האלקטרומגנטית והתאורה הלא טבעית של המסכים פוגעים בבריאות ובאיכות השינה- של הילדים ושלנו. ודאו שאין טלוויזיות, סמארטפונים, מחשבים וטאבלטים בחדרי הילדים. פשוט חצי שעה לפני שהילדים הולכים לישון "תשכיבו" את המכשירים לישון בקופסא מיוחדת, במטבח או בסלון,. דרך אגב, ההמלצה הזו בתוקף גם בשבילכם ההורים.

הכלי השביעי:

שוחחו עם הילדים! תתקשרו איתם! שבו איתם לשיחה אמיתית וכנה על המצב שאנחנו נמצאים בו עכשיו. שוחחו איתם שאנחנו נתרגל ביחד לשגרה החדשה וזה אולי ייקח קצת זמן וזה בסדר…

מעבר לכך, ממש חשוב לשתף אותם על הרגשות שהמצב מעלה בכם, גם כאלו שלא תמיד נעים להרגיש או חס וחלילה גם לדבר עליהם בקול. הם מרגישים אתכם ולומדים אתכם ברזולוציות מאוד גבוהות ויודעים מה אתם מרגישים אז לפחות תתווכו להם את זה "אמא עכשיו ממש מפחדת וגם לי לפעמים קשה"…. חוסר התקשורת על זה רק יביא אותם למצב עוד יותר לחוץ כי הם מבינים שמסתירים מהם.

בנוסף, שתפו את הילדים ותווכו להם את האפשרויות והסכנות הגלומות במסכים- בהחלט יש דברים נפלאים שניתן ללמוד דרך הגישה לאינטרנט ולרשתות החברתיות. ויחד עם זאת הם מקור לחשיפה לתכנים לא מתאימים לילדים ובתדירות גבוהה הם ממש לא בריאים

והכלי השמיני והאחרון:

תשתעממו. שעמום זה לא מילה גסה. אתם לא אמורים לספק להם בכל דקה ובכל שנייה פעילות אטרקטיבית. שעמום הוא פתח נהדר לפיתוח הדמיון, יצירתיות ובעיקר כיף. (ההמצאות הכי גדולות נעשו בעקבות שעמום 🤔)

כן…. שעמום בהחלט יכול להוביל לכיף גדול אם רק נשחרר את המושכות וניתן להם להוביל מדי פעם. תתפלאו הם עוד יפתיעו אתכם

אז כדי לסכם את הכל : חשוב לזכור שאופן הלמידה של הילדים שלנו שונה מאשר האופן בו אנחנו למדנו. הילדים שלנו נולדו לעידן אחר ואל לנו להגביל את הלמידה שלהם לאופן הלמידה שלנו. אז אם אתם בבהלה שהם המון מול המסכים בימים אלו או בכלל- שימו בצד את רגשות האשם והמצפון כי הם לא באמת מקדמים אתכם, קחו אחריות הורית, תיישמו את הכלים שדיברנו עליהם ותזכרו שאצל אף אחד בבית עכשיו אין את התמונה השמחה של המשפחה האידיאלית בהרמוניה מושלמת. כי אין באמת דבר כזה, זה לא מציאותי.

בשורה התחתונה, התפקיד שלנו, ההורים, ללמוד את הסכנות שהמדיה מכניסה אבל גם לרגע לא לשכוח את הדברים הטובים שהיא מאפשרת. (מינון, זוכרים?)

מקווה שהפוסט עשה קצת סדר ואני באמת מאחלת שיהיה לכולנו בעיקר בשורות טובות.

הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.